July 8, 2009

soalan-soalan matematik yang susah

Some Math questions in BeeEm for you guys to warm up… (pardon my BeeEm. My vocab level is only about 100 words, and even that includes words like kongkek and baruah…)

1. Anda sekeluarga pergi makan di restoran, dan hendak memesan empat cawan kopi tongkat ali, tiga batang popiah dan empat gelas susu kocak. Harga kopi tongkat ali ialah sepuluh ringgit secawan, popiah empat ringgit sebatang dan susu kocak lima belas ringgit segelas. Berapakah yang anda kena bayar untuk kesemua pesanan yang disebut?

2. Tinggi Ahmad ialah empat kaki. Rumah Ahmad ialah seribu kaki persegi. Berapa Ahmad kah yang boleh anda masukkan ke rumah itu?

3. Seekor anjing sedang mengejar sebuah motorsikal. Anjing tersebut memecut dengan kadar dua meter per saat persegi. Halaju motorsikal tersebut ialah 40 kilometer sesaat. Jarak antara anjing dan motorsikal ialah dua puluh lima meter. Berapa lamakah akan anjing itu ambil untuk mencapai belakang motorsikal tersebut?

4. Sebiji tetek yang bulat, dibahagikan kepada empat sektor dengan luas x, 2x, 3x dan 4x. Apakah sesudut yang paling kecil yang mungkin dalam bahagian-bahagian tersebut?

Jawapan-jawapan selepas terjun…

Jawapan:
1) Puki ler, mahal macam ni, siapa nak bayar? Jawapan nya ialah ‘tiada’.

2) Ahmad seorang saja, dan ini pun kena tengok emak Ahmad ada kunci pintu ke tidak…

3) Anjing tersebut tidak akan sempat mengejar motorsikal tersebut kerana kebanyakan anjing akan berputus asa selepas mengejar kira-kira lima enam meter macam ni…

4) Tiga ratus enam puluh darjah, kerana walau apa pun yang anda bikin, anda akan nampak tetek satu biji sahaja…

michaelooi  | satirical shit  | 

26 Comments to “soalan-soalan matematik yang susah”

  1. MT says:

    1. Saya akan buat bising pasal popiah itu mungkin tak halal dan dalam secawan kopi itu, saya ada jumpa lipas. Jadi, saya tidak payah bayar.

    2. Ahmad tidak boleh masuk ke rumah it kerana dia tak bayar ansuran dan rumah dia telah disita oleh bank.

    3. Soalan ini tidak logik. Anjing itu sudah memang berada di atas motosikal. “Anjing” adalah satu daripada beribu ribu nama untuk Mat Rempit, ataupun Samseng Jalanan (nama yang disyorkan oleh kerajaan).

    4. Saiz tetek yang paling bagus adalah yang besar sedikit daripada segenggam tangan.

    Faaaaaaaark!!! That was REALLY difficult! :lol: Even typing random rubbish in Malay is hard, what more proper, grammatically correct sentences? Then again, that is a moot point because, there’s no such thing as “grammatically correct” in BeeYemmmm…..

  2. Tan Yee Hou says:

    Boss, apakah maksud ‘baruah’ dan bagaimanakah kami boleh mengintegrasikan perkataan tersebut kedalam pengunaan harian?

    Saya meminta maaf atas keperluan aku me(post) question ini kerana Kamus Dewan tidak wujud dalam rumah aku.

  3. michaelooi says:

    yee hou – Contoh penggunaan ‘baruah’ :

    Ali : “Oh dinda, marilah engkau menghisap paip kekanda yang tersumbat ini…”
    Dinda : “Baruah!”

    *I learned this word from a school teacher, who overused this word like, 200% in our class… (those of you who went to school with me, it was Shirley Choong)

  4. bongkersz says:

    Soalan-soalan seperti ini yang kita mahu. Praktikal dan bernas. Pelajar digalakkan berfikir di luar kotak untuk mencari jawapan.

    HAHAHAHAHAHAHAHAHA! Thanks for making me laugh like hyena on early Thursday, bro!

  5. Archie` says:

    really hard man. lol

  6. NoktahHitam says:

    1. (4×10) + (3×4) + (4×15)= Rm 112
    2. 1000 kaki persegi /4 kaki persegi = 250 Ahmad
    3. v = u + at;
    40,025 meter per saat = 0 meter per saat + (2 meter per saat padu x t)
    t = 40,025/2 = 20,012.5 saat = 333.54 minit.
    4. 360 darjah / (x + 2x + 3x + 4x) = 360 darjah / 10x = 36 darjah /x.
    Oleh itu, sudut terkecil,x ialah 36 darjah.

    ;) Great post!

  7. michaelooi says:

    noktah –
    1. Popiah empat ringgit sebatang you pun mau makan?

    2. Eh, that was a trick question. I said ‘tinggi ahmad ialah 4 kaki’, not Ahmad = 4 kaki persegi. Besides, you ingat Ahmad mia mak arnab ke? 250 anak with the same name? happaraa!

    3. I’m not sure your working’s right but, for 333 minutes, the dog would have died of exhaustion before halfway…

    4. You got this right.

    Keputusan = Gagal.

  8. Rosse says:

    this is a good wake up your brain challenge on a Thursday morning apparently mine can’t wake up…lol, i benci matematik.

  9. jen says:

    i failed my maths

  10. MT says:

    I hated everything that was taught in BeeYemm… Imagine la, for years we gotta learn about Kalium Sulfat and Natrium Hidroksida and Plumbum Nitrat. Then when we go to uni and ask for those chemicals, people look at us like we’re aliens.

  11. Eva says:

    Shirley Choong?? She used to be my tuition teacher 5 years ago but I never heard her saying that also! :D

  12. michaelooi says:

    aiyaaa, that’s because you PAID for that tuition class maaa…

  13. SPF88 says:

    What is ‘baruah’? o.O”

  14. Arkane says:

    Wah, now I know why learning math in Bee Yam is so important lah. All these trick questions will make me smarter and then i can masuk MIT lerrr….

  15. Arkane says:

    Uh, by the way my math teacher in school last time was one who overused the word not “baruah” but “barger”. can you guess who it was ?

  16. Eva says:

    Since I PAID for the class I expect her to teach me everything me.. :P

  17. michaelooi says:

    Arkane – Hahah yeah. Mr Choo Kam Kong (or something like that). Tall dark guy, looked a bit like Jermaine Jackson. He once caught me and my buddies gambling inside the textbook depository near the chapel… “Bugger!”

    Eva – Err, she wasn’t exactly ‘teaching’ us ler… she was more like, screaming at us… heheh

  18. SPF88 says:

    Oi, why no reply wan. kanasai!

  19. Eva says:

    Yea hahah! She’s one of those cool teachers. Love her. I do remember her yelling at the boys during tuition “Kanneh your parents didn’t pay for you to come here and kap siao! Do your maths lah!” :D

    And she even advised me to marry a guy who has “no mother” so that I don’t risk getting an obnoxious MIL wtf lol. o.O

  20. Arkane says:

    SPF, if Michael were to explain baruah to you then he would also have to explain barger. cannot lah, nanti his blog become 18SX.

  21. EinsamSoldat says:

    I swear you will have my vote if you were running for the upcoming election :D

  22. NoktahHitam says:

    alaa Mike, 25% markah! Kedekut laa cikgu!

  23. nick says:

    “jawapan – jawapan selepas terjun”…haha good one, direct translation.

  24. fArAh wAhIdA=== says:

    erk ek lEh…… soalan bgini pn nk dsiarkan…….
    apa apa an c………….

The commenting function has been closed.